اطلاع رسانی
1396/4/13 سه‌شنبه
شرایط اعطای جایزه‌های تحصیلی به دانشجویان برتر کشور در سال تحصیلی 97-1396

.

 

شرایط اعطای جایزه‌های تحصیلی به دانشجویان برتر کشور در سال تحصیلی 97-1396

بنیاد ملّی نخبگان بر اساس آیین‌نامة «اعطای جایزه‌های تحصیلی به دانشجویان صاحب استعداد برتر» تسهیلات ویژه‌ای را در قالب چهار جایزة آموزش، پژوهش، فنّاوری و فرهنگ شامل موارد متعددی از قبیل راتبة دانشجویی ، اعتبار آموزش‌یاری ، اعتبار پژوهش‌یاری ، اعتبار فن‌یاری ، اعتبار توان‌مندی آموزشی ، اعتبار ارتباطات علمی ، اعتبار توان‌مندی کارآفرینی و ... به دانشجویان صاحب استعداد برتر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور اعطا می‌کند.

شرایط بهره‌مندی از آن و مهم‌ترین نکات این جوایز به شرح زیر است:

 

1.     دانشجویان دوره‌های کارشناسی ، کارشناسی‌ارشد ، دکتری حرفه‌ای ، دکتری تخصصی  همۀ رشته‌ها و دوره‌های تخصص و فوق‌تخصص رشته‌های علوم پزشکی که در سال‌های مجاز تحصیل (دانشجویان دورة کارشناسی چهار سال ، دانشجویان دورة کارشناسی ارشد دو سال ، دانشجویان دورة دکتری حرفه‌ای هفت سال ، دانشجویان دورة دکتری تخصصی و دوره‌های تخصص علوم پزشکی چهارسال و دانشجویان دوره‌های فوق تخصص در رشته‌های علوم پزشکی سه سال) در هر یک از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فنّاوری، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی یا دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند، می‌توانند از این جوایز بهره‌مند شوند.

2.        بررسی پروندة دانشجویان منوط به ثبت کامل اطلاعات متقاضی در سامانة اطلاعاتی بنیاد ملّی نخبگان (soraya.bmn.ir) و سپس انتخاب گزینة «شروع فرایند» در فرایند «درخواست بررسی پرونده برای جایزه‌های تحصیلی» در بخش «درخواست‌ها»ی سامانه است.

3.     شرط لازم:متقاضیان برای بهره‌مندی از این جوایز باید دارای دست‌کم یکی از ویژگی‌های زیر و حائز بیشترین امتیاز از فعالیت‌های نخبگانی باشند:

الف.کسب مدال طلا ، نقره یا برنز در المپیادهای دانش‌آموزی ملّی و جهانی؛

ب. کسب رتبة برتر در آزمون‌های سراسری ورود به دانشگاه‌های کشور (رتبه‌های کشوری زیر 1000 ورود به دورة کارشناسی یا دکتری حرفه‌ای در گروه‌های ریاضی و فنّی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر یا زبان‌های خارجی و رتبه‌های کشوری زیر 50 در مجموعة امتحانی در دورة کارشناسی ارشد)؛

ج. کسب رتبة اول تا سوم در المپیادهای ملّی دانشجویی؛

د. کسب رتبة برتر در آزمون‌های سراسری علوم پزشکی کشور اعم از آزمون‌های جامع علوم پایه ، پیش‌کارورزی، دستیاری در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی و دستیاری فوق تخصصی پزشکی؛

ه. کسب عنوان دانشجوی ممتاز دانشگاه؛

و. کسب عنوان دانشجوی نمونة کشوری؛

ز. برگزیده شدن در جشنواره‌های علمی،پژوهشی،‌ فنّاورانة مورد تأیید بنیاد؛

ح. برگزیدگان هنری ، ادبی یا قرآنی(بر اساس مقررات بنیاد)؛

ط. برگزیده شدن در مسابقه‌های ملی و جهانی مهارت؛

ی. داشتن اختراع برگزیده براساس آیین‌نامة شناسایی و پشتیبانی از اختراع‌های برگزیده در بنیاد ملی نخبگان (اختراع های سطح 1 و 2 و 3)

4.     شرط کافی:دانشجویان باید اولاً حدنصاب مورد تأییدبنیاد را از فعالیت‌های نخبگانی (شامل فعالیت­های فنّاورانه، پژوهشی و آموزشی) به‌دست آورند و ثانیاً دارای بیشترین امتیاز در بین سایر متقاضیان باشند.

یادآوری:بررسی داشتن حد نصاب لازم و کسب بیشترین امتیاز در بین متقاضیان، بر اساس فعالیت‌های نخبگانیِ اعلامیِ متقاضی، توسط سامانة اطلاعاتی بنیاد محاسبه و نتیجۀ آن از طریق سامانه به متقاضی اعلام می‌شود.

5.       مصادیق فعالیت‌های نخبگانی دارای امتیاز به شرح زیر است:

الف. موفقیت‌های علمی در دانشگاه (آموزشی، پژوهشی، فنّاورانه و ...)؛

ب. کسب رتبة برتر در آزمون‌های علمی (مانند کنکور، آزمون­های سراسری علوم پزشکی ، المپیادهای دانشجویی و ...)؛

ج ‍. برگزیده شدن در جشنواره‌های علمی،پژوهشی،‌ فنّاورانة مورد تأیید بنیاد (مانند جشنواره­های خوارزمی، رازی، فارابی ، رویش و ...)؛

د. برگزیده شدن در جشنواره‌های معتبر ادبی و هنری یا فعالیت‌های‌قرآنی مورد تأیید بنیاد.

6.       باتوجه به اینکه امتیازهای دانشجویان به کمک نرم‌افزار تخصصی محاسبه می‌شود لازم است:

6-1. همة اطلاعات به طور کامل در سامانه بارگذاری شود.

6-2. فرصت نهایی برای تکمیل پرونده و ارائه درخواست، ششم شهریورماه سال جاری می‌باشدو ضروری است دانشجویان اطلاعات خود را به همراه مدارک مثبته حداکثر تا این تاریخ در سامانة اطلاعاتی بنیاد بارگذاری کنند و سپس گزینة «شروع فرایند» را در فرایند «درخواست بررسی پرونده برای جایزه‌های تحصیلی» در بخش «درخواست‌ها»ی سامانه انتخاب کنند.

یادآوری مهم 1: ملاک محاسبة میانگین کل دانشجو در طول تحصیل، میانگین کسب‌شدة دانشجو تا تاریخ 1/6/1396 است و با توجه به بسته شدن سامانة اطلاعاتی در تاریخ 6/6/1396، لازم است دانشجویان آخرین میانگین کلّ خود را حداکثر تا این تاریخ در سامانه ثبت کنند.

یادآوری مهم2: چنانچه در هر مرحله از بررسی مشخص شود متقاضی اطلاعاتی خلاف واقع را بارگذاری کرده است، متقاضی نه‌فقط از این جایزه بلکه از تمامی تسهیلات بنیاد محروم می‌شود و عدم صداقت وی به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام و به لحاظ حقوقی موضوع پیگیری می‌شود.

یادآوری مهم3: تحویل اطلاعات ،‌ بررسی اطلاعات و اعلام نتایج صرفاً از طریق سامانة اطلاعاتی بنیاد و به شکل الکترونیکی صورت می‌پذیرد.

یادآوری مهم 4: روش اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان در خصوص حمایتها و تسهیلات اعطایی، اطلاعیه ها و اخبار منتشر شده از طریق وب‌گاه bmn.ir و Tehran.bmn.ir می‌باشد و این بنیاد مسئولیتی در قبال عدم اطلاع متقاضیان در خصوص نحوه بهره مندی از تسهیلات در مهلت زمانی مقرر بر عهده نخواهد داشت.

 


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر