اطلاع رسانی
1396/2/21 پنجشنبه
دومین روز برگزاری همایش ملی فیزیک با حضور دکتر نصیری قیداری در شیراز

.

دکتر نصیری قیداری: معرفی 2 پرونده جدید از ایران جهت ثبت در فهرست جهانی در یونسکو  

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در سفر به شیراز خبر داد:
معرفی 2 پرونده جدید از ایران جهت ثبت در فهرست جهانی در یونسکو
*با حضور در یونسکو می توانیم مواریث فرهنگی وارزشهای انسانی کشورمان را به دنیا معرفی کنیم

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: دو اثر از کشورمان، امسال به فهرست آثار ثبت شده در یونسکو اضافه می شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان فارس، دکتر سعداله نصیری قیداری که برای شرکت در هشتمین همایش ملی فیزیک دانشگاه پیام نور به شیراز سفر کرده بود، درحاشیه این همایش اظهارداشت: این آثار شامل قرار گرفتن نام شیخ شهاب الدین سهرودی صاحب فلسفه اشراق درفهرست مشاهیر جهان و همچنین ثبت دانشگاه جندی شاپور با قدمت 1750 سال در فهرست میراث فرهنگی دنیا است که با توجه به احراز معیارهای مورد نظر درکنفرانس عمومی سال 2017 یونسکو ثبت واعلام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: سابقه دانشگاه جندی شاپور خیلی بیشتر از دانشگاه بولونیا در ایتالیا و یا کمبیریج انگلستان است.
تا کنون نام 33نفر از مشاهیرایرانی و حدود ۲۰ میراث فرهنگی شامل ابنیه تاریخی و انواع آثار فرهنگی از کشورمان در یونسکو ثبت جهانی شده است. ۱۰ میراث معنوی نیز از جمله آیین تعزیه، واقع کربلا، آیین لِنچ سازی و از این دست مواریث معنوی و ۹ میراث مکتوب نیز در برنامه حافظه جهانی و یک میراث طبیعی ثبت شده است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اضافه کرد: خوشبختانه کشور ما از منظر دارا بودن آثار فرهنگی بسیار غنی است و با توجه به سهمیه محدودی که کشورهای عضو در ثبت مواریث فرهنگی خود در سازمان ملی یونسکو دارا هستند، ما برای بیش از ۵۰ سال آینده هم لیست از پیش تعیین شده و آماده ای از مواریث فرهنگی مان، برای ثبت جهانی داریم.
نصیری قیداری یادآور شد: یونسکو به عنوان تریبون همه کشورها تلاش کرده از نفوذ کشورهای استعمارگر و قدرت طلب در این سازمان جلوگیری کند. به همین دلیل سازمان یونسکو در بین اکثریت کشورهای دنیا، سازمان خوشنامی است.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی، درباره اهمیت حضورکشورمان در یونسکو نیز اظهارداشت: حضور هوشیارانه و با بصیرت و عالمانه ما در یونسکو می تواند مواریث فرهنگی وارزشهای انسانی کشورمان را به دنیا معرفی کند ودر مقابل ایران هراسی که دشمنان ما ایجاد می کنند چهره فرهنگی و انسان دوستانه از کشورمان به تصویرکشد.
وی درباره بی طرفی وحمایت یونسکو از آثار ملموس وغیرملموس اظهارداشت: قدس شریف از نظر یونسکو پایتخت رژیم صهیونیستی نیست و اخیراَ نیز در بیانیه مصوب دویست و یکمین جلسه شورای اجرایی یونسکو رژیم اشغالگر قدس به عنوان رژیم غاصب شناخته شده است. در سال 2011 نیز یونسکو، فلسطین را به عنوان یک عضو به رسمیت شناخت و بارها دیدیم تخریب میراث فرهنگی در یمن و سوریه و تخریب وخشونت های داعش توسط یونسکو محکوم شده است.
نصیری قیداری درپاسخ به سئوالی درباره گلایه رهبرمعظم انقلاب از سند 2030 و توقف آن نیز اظهارداشت: دغدغه های مقام معظم رهبری خط قرمز ماست و فرمایشات رهگشای معظم له در این مورد فصل الخطاب است چرا که جایگاه ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی جایگاه رفیع و به مشابه ستون خیمه انقلاب ونظام است و ما تلاش داریم با توجه به حق تحفظ جمهوری اسلامی ایران که در دبیرخانه یونسکو ثبت شده و در سایت این سازمان نیز قرار دارد، دغدغه های ایشان را در خصوص سند 2030 مدنظر قرار دهیم.
گفتنی است دکتر نصیری استاد دانشگاه شهید بهشتی و رئیس انجمن نجوم ایران درهشتمین همایش ملی فیزیک دانشگاه پیام نور درشیراز با ارائه سخنرانی با موضوع میدان مغناطیس درخورشید حضور یافت.















 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر