اطلاع رسانی
1398/9/9 شنبه
گفت و گوی رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس با روزنامه تماشا
دکتر صیف : حرکت دانشگاه پیام نور به سمت نسل چهارم دانشگاه‌ها؛رشته های جدید جایگزین رشته های کم متقاضی می شود

.

رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس گفت: این دانشگاه در راستای تحقق نسل چهارم دانشگاه ها، تغییر مأموریت خواهد داد.
دکتر محمدحسن صیف در گفت و گوی اختصاصی با تماشا با اشاره به شکل گیری دانشگاه پیام نور از 30سال پیش در کشور بر پایه «آموزش برای همه، همه وقت و همه جا بدون محدودیت سنی»، اظهار داشت: این شعاری است که دانشگاه پیام نور در صدد محقق کردن کامل آن در راستای تحقق نسل چهارم دانشگاه ها است.
وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور فارس در 40شعبه در شهرستان های استان فعال است، خاطرنشان کرد: 35هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در این دانشگاه فعالیت می کنند و جز پزشکی بالینی، در تمام رشته ها دانشجو داریم.
به گفته صیف، دانشگاه پیام نور استان فارس در مقطع دکترا در 3رشته، کارشناسی ارشد 57 رشته و کارشناسی در 900 رشته فعالیت دارد و به دنبال این است تا رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی را نیز  در مقطع دکترا به رشته های خود اضافه کند.
صیف همچنین گفت: این دانشگاه 4استاد تمام، 20دانشیار، 80استادیار و عضو هیأت علمی و 2هزار استاد مدعو در استان دارد.
مقام عالی دانشگاه پیام نور استان فارس از رتبه هشتم این دانشگاه در نظام رتبه بندی isc خبر داد و گفت: از نظر آموزش نیز رتبه نخست به دانشگاه پیام نور اختصاص یافته است.
صیف با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه پیام نور جزو نسل سوم دانشگاه های کشور است، افزود: اکثر کلاس های دانشگاه به صورت مجازی برگزار می شود به طوری که دانشجو مخیر است که کلاس را الکترونیک یا حضوری انتخاب کند.
رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس همچنین گفت: کلاس های دانشگاه پیام نور در در قالب سامانه lms به تمامی دانشجویان در اقصا نقاط کشور خدمات می دهد.
وی ادامه داد: آزمون ها در دانشگاه پیام نور به صورت الکترونیک برگزار می شود و دانشجویان بلافاصله پس از آزمون، نمره خود را می بینند و از جلسه خارج می شوند.
صیف خاطرنشان کرد: تمام اساتید رسمی دانشگاه پیام نور دارای کد بوده به صورت مجازی محتوای خودآموز را از طریق سامانه lms به دانشجو آموزش می دهند. در این طریق نوین آموزش کلاس ها ضبط می شود و دانشجویانی که سر کلاس نبودند نیز می توانند از آن استفاده کنند؛ ضمن اینکه برگزاری آزمون همزمان کوئیز و میان ترم بر روی سیستم پیش بینی شده است.
به گفته صیف دانشجوی دانشگاه پیام نور در هر نقطه کشور که باشد می تواند محل آزمون خود را از طریق سیستم گلستان انتخاب کند و این یکی از منحصر به فرد ترین تسهیلاتی است که می توان در اختیار دانشجو قرار داد.
صیف از تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته دانشگاه پیام نور استان فارس نیز گفت و اظهار داشت: بیشترین آزمایشگاهها در دانشگاه پیام نور وجود دارد؛ در رشته شیمی دستگاهی داریم که حتی دانشگاه شیراز هم ندارد و اخیرا این دستگاه ها را استاندارد کردیم تا استفاده بیشتری از آن برده شود.
رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس در مورد تعاملات بین المللی دانشگاه پیام نور نیز گفت: این دانشگاه 42شعبه خارجی در کشورهایی چون امارات متحده عربی، مالزی، گرجستان و... دارد. ضمن اینکه دانشجویان افغانستانی نیز سهم بسزایی در تعداد نفرات در این دانشگاه دارند.
وی در مورد فعالیت مجلات علمی و پژوهشی دانشگاه پیام نور فارس نیز گفت: دبیر خانه چندین مجله علمی، پژوهشی در استان فارس است که یکی از آنها از نظر شاخص های isc رتبه پنجم را دارد و اساتید ما به لحاظ ارائه آثار پر استناد، جزو یک درصد دانشمندان برتر دنیا هستند.
مقام عالی دانشگاه پیام نور استان فارس در مورد میزان جذب دانشجو نیز گفت: با سیستم بدون آزمون، بیشترین جذب را از نظر کمی داشتیم به طوری که 70درصد پذیرفته شدگان جذب شدند.
صیف همچنین گفت: ایجاد رشته «برنامه ریزی آموزش از راه دور» در مقطع دکترا جزو برنامه های آتی دانشگاه پیام نور فارس خواهد بود.  
رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس با بیان اینکه در این دانشگاه دانشجو می تواند در 2رشته همزمان تحصیل کند، افزود: با تغییر مأموریت، قصد داریم دانشگاه ها و رشته های کمتر متقاضی را به سمت نسل چهارم دانشگاه ها سوق دهیم.
مقام عالی دانشگاه پیام نور فارس از تسهیلات مالی برای دانشجویان این دانشگاه نیز خبر داد و گفت: دانشجویان معمولاً از قشر کم بضاعت هستند لذا تفاهم نامه با بانک ها بسته شده و وام های کم سود(1.2دهم) درصد در اختیار آنها قرار داده شده است.
صیف به سیاست بین رشته ای دانشگاه پیام نور نیز اشاره کردو بیان داشت: در این راستا رشته هایی که منسوخ شده را به رشته های جدید اضافه کنیم مانند رشته ریاضی مالی یا زیست فناوری که می تواند بین بخش های علمی پل بزند و ان‌شاءا... با همکاری وزارت علوم این رشته ها را ایجاد خواهیم کرد.


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر