كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
اخبار
بازديدها
ورود
پاسخ به سئوالات متداول درخصوص کارشناسی ارشد فراگیر پاسخ به سوالات متداول و آشنایی با برخی از ضوابط دانشگاه پیام نور
 
-دوره فراگیر و دانشپذیری چیست؟
دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد از دو شیوه دانشجو می پذیرد. شیوه اول ثبت نام کنکور سراسری ارشد و شیوه دوم ثبت نام از طریق دوره های فراگیر
دوره فراگیر به شیوه ای از ثبت نام در دانشگاه پیام نور گفته می شود که  درآن داوطلب از طریق سایت سازمان سنجش دفترچه راهنما را مطالعه وثبت نام می نماید. داوطلب پس از مطالعه دفترچه رشته مورد نظر خود را حداکثر در 5 شهر کشور که مجری آن رشته باشد انتخاب می نماید. درهمان دفترچه منابع ودروسی که باید برای امتحان مطالعه کرد مشخص شده است. این دروس شامل چند درس عمومی واختصاصی است که از درس هایی است که دانشجو باید در مقطع کارشناسی ارشد همان رشته بگذارند.
پس از ثبت نام،دانشجو کتاب های مذکور که در دفترچه ذکر شده است را خریداری و به مطالعه آن می پردازد و در روزی که از قبل مشخص شده است برای امتحان اقدام می نماید.
دانشپذیر در صورت کسب حدنصاب نمره ومعدل لازم (پذیرش براساس شیوه هنجاری)برای ادامه تحصیل از سوی سازمان سنجش به دانشگاه معرفی می گردد.
 
 
آیا دوره دانشپذیری کلاس دارد؟
منظور از دوره دانشپذیری، فاصله زمانی است که داوطلب ثبت نام کرده و درآزمون پایانی شرکت نموده و درصورت قبولی به عنوان دانشجو پذیرفته می شود،می باشد. در دوره دانشپذیری کلاس برگزار نمی شود. موسساتی هم که در سطح شهر تبلیغ می نمایند فقط در حد کلاس کنکور هستند و مجری برگزاری دوره فراگیر نیستند. اگر چه این موسسات به نحوی تبلیغ می کنند که داوطلب فکر می کند برای ثبت نام بایستی حتما به این موسسات مراجعه نماید،اما باید عرض شود که بسیاری از رتبه های برتر فراگیر، داوطلبانی از سطح روستاها ومناطق محروم هستند که دسترسی به این موسسات وکلاسهای آنان ندارند.
 
 شرط قبولی در دوره فراگیر کارشناسی ارشد چیست؟
پذیرش در دوره فراگیر کارشناسی ارشد به شیوه هنجاری است یعنی هر داوطلب با سایر داوطلبانی که در همان رشته و آن مرکز دانشگاه ثبت نام کرده اند، ارزیابی می شود. این ارزیابی شامل نمره کسب شده در آزمون پایانی دوره فراگیر و همچنین 20درصد مربوط به معدل دوره لیسانس فرد می باشد.
 
آیا دروس دوره دانشپذیری را پس از قبولی باید دوباره گذراند؟
خیر-دروس دوره دانشپذیری از سرفصل های کارشناسی ارشد رشته مربوطه است. درصورتی که داوطلبی که پذیرفته شده باشد در دوره دانشپذیری نمره هر درس را بالاتر از 12 اخذ کرده باشد دیگری در زمان تحصیل نیازی به گذراندن آن دروس نیست و جزو ترم اول وی محاسبه می شود.
 
- آیا موسساتی که در سطح شهر و روزنامه ها تبلیغ می کنند معتبرند؟
کتاب های آموزشی ومنابع درسی دانشگاه پیام نور خودخوان و دانشجو محور می باشد .پس  در دوره دانشپذیری کلاسی برگزار نمی شود. اما برخی داوطلبان خصوصاً افرادی که چند سال از فارغ التحصیلی آنها می گذرد  تمایل به حضور در کلاسهای آمادگی  هستند که دراین خصوص دفتر امور آموزشهای آزاد، غیر دولتی غیرانتفاعی وزارت علوم ،موسساتی را  مجاز به برگزاری دوره های آمادگی(کلاس کنکور) کرده است. این موسسات نماینده دانشگاه یا سازمان سنجش نیستند ونمی تواند تضمین قبولی به داوطلب بدهند. این موسسات فقط  با برگزاری کلاسهای آموزشی و آمادگی داوطلب رابرای حضور در کنکور فراگیر آماده می کنند. شرط پذیرش دردانشگاه پیام نور ثبت نام دراین موسسات نیست.
 
  برای ثبت نام  در آزمون فراگیر باید به کجا مراجعه کرد؟
ثبت نام صرفاَ از طریق سایت سازمان سنجش  به نشانی sanjesh.org و از تاریخ 10 الی 20 اسفندماه 1400 خواهد بود
 
زمان آزمون فراگیر و نتایج آن کی اعلام می شود؟
آزمون امسال در روز 24 تیرماه 1401 برگزار خواهد شد.



آیا داوطلب می تواند یک رشته مورد نظر خود را درچند شهر انتخاب نماید؟
داوطلب می تواند رشته مورد نظر خود را در حداکثر 5 مرکز در سطح کشور انتخاب نماید
 
آزمون فراگیر چه تاریخی برگزار می شود؟
زمان برگزاری آزمون دروس دوره دانشپذیری برای ثبت نام کنندگان 24 تیرماه 1401 خواهد بود که کارت ورود به جلسه داوطلب از طریق سایت سازمان سنجش با وارد کردن شماره پرونده واطلاعات زمان ثبت نام ، سه روز قبل از زمان آزمون قابل دریافت خواهد بود.
 
 
آیا پس از قبولی نیاز به حضور در همه کلاسها می باشد؟
شیوه آموزشی دانشگاه پیام نور،دانشجو محور وکتاب محور است .کلاسها دردانشگاه بیشتر به صورت رفع اشکال برگزار می شود که حضور درکلاسهای دروس تئوری اجباری نمی باشد ودرصورت حضور در کلاس و شرکت در جلسه امتحان میان ترم یا انجام فعالیت های پژوهشی اعلام شده از سوی اساتید مربوطه، نمره میان ترم(1-8) به دانشجو داده می شود. درصورتی که دانشجو از کلاسها استفاده نکند ونمره میان ترم نداشته باشد آزمون پایانی از 20نمره برای وی محاسبه خواهد شد.
 
 آیا می توان در جلسه امتحانات پایان ترم در شهر محل سکونت خود شرکت کرد؟
این امکان برای دانشجویان کارشناسی ارشد وجود دارد که بتوانند محل برگزاری آزمون پایان ترم خود را یکی از 520مرکز وواحد دانشگاه پیام نور در سطح کشور انتخاب نمایند. این امکان طبق تقویم آموزشی و تقریبا یک ماه قبل از زمان آغاز امتحانات  با عنوان تعیین محل آزمون در سیستم گلستان برای دانشجویان فعال می شود.
 
 
 
آیا کلمه فراگیر در مدرک دانشجو قید می شود؟ -دانشجویانی که از طریق دوره های فراگیر وارد می شوند، با دانشجویانی که از طریق آزمون سراسری پذیرش می شوند، چه تفاوتی دارند؟
جواب: هر دو گروه برای ورود به دانشگاه از طریق سازمان سنجش آموزش کشور پذیرش می شوند و از معافیت نظام وظیفه،برخوردارند.برنامه های درسی هر دو گروه یکی بوده، لیکن پذیرفته شدگان فراگیر، یک نیمسال تحصیلی جلوتر بوده و واحدهای نیمسال اول تحصیلی را در دوره دانشپذیری گذرانده و در امتحانات ورودی نمره لازم را کسب نموده اند. اعتبار مدارک فارغ التحصیلان هر دو گروه برای ادامه تحصیل و اشتغال یکسان است و کلمه فراگیر نیز در مدرک فارغ التحصیلان درج نمی شود.
 
 
 آیا تحصیل در دانشگاه پیام نور سخت است؟
منابع درسی و آزمون ها در دانشگاه پیام نور متمرکز با سراسر کشور و استاندارد است. دانشگاه پیام نور تلاش دارد در ارائه آموزش و انجام سنجش، استانداردهای لازم را به منظور آموزش دانشجویان توانمند، در نظر گیرد. سوالات آزمونها غالباً از استانداردهای لازم برخوردار است ضوابط پیش بینی شده نیز این امکان را فراهم آورده، که ضمن حفظ کیفیت آموزشی ، فرآیند تحصیل تا فارغ التحصیلی دانشجویان، تسهیل شود.
 
 
دانشگاه پیام نور خوابگاه نیز دارد؟
خیر- خوابگاه از تعهدات دانشگاه خارج است .لیکن در برخی واحدها درصورت مهیا بودن شرایط لازم امکانات خوابگاهی خودگردان معرفی می گردد.
 
 
دانشجویان ارشد باید  دروس جبرانی دوره لیسانس هم بگذرانند؟
درصورتی که رشته قبولی شما با رشته مقطع کارشناسی همنام نبوده و متفاوت است دروس جبرانی شامل می شود.لیست این دروس در قسمت لیست منابع دروس رشته خود در سایت pnu.ac.irدر قسمت معرفی رشته ها سرفصل منابع ودروس قابل مشاهده است.
 
امکان پرداخت شهریه ی کارشناسی ارشد به صورت قسطی وجود دارد؟
بلی امکان درخواست تقسیط شهریه درسامانه گلستان فراهم می باشد.
 
  
آیا حضور در کلاس های دانشگاه پیام نور الزامی است؟
 حضور در کلاسهای رفع اشکال گروهی الزامی نیست و در درسهای عملی آزمایشگاهی و یا درسهای که بخشی از آن عملی است الزامی است و غیبت در بیش از یک چهارم کلاسهای آن به منزله حذف درس می باشد.
 
منظور از شرکت در کلاس درس به صورت اینترنتی چیست؟
در شرایط غیرکرونایی، علاوه بربرگزاری کلاسهای حضوری در دانشگاه، برخی از دروس نیز به صورت الکترونیکی نیز تدریس می شوند. این کلاسها در سامانهlms قرار دارد . استاد از طریق سامانه lms به تدریس پرداخته و دانشجو نیز از طریق اینترنت منزل ،کافی نت و... سرکلاس حاضر شده و فعالیت های علمی نیز خواهد داشت. ارتباط با استاد و سایر همکلاسی ها از طریق سامانه مذکور امکان پذیر است. امکان برگزاری آزمون های میان ترم آنلاین نیز وجود دارد.
 
آیا به دانشجویان کارشناسی ارشد فراگیر وام وتسهیلات تعلق می گیرد؟
بلی- هر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد می تواند حداکثر تا 3 بار از وام شهریه استفاده کند که بازپرداخت آن نیز بدون بهره و پس از پایان تحصیل  آغاز خواهد شد.
 
  طول دوره و سنوات مجاز تحصیلی در دانشگاه پیام نور به چه صورتی است؟
تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور به طور میانگین تقریبا 32 می باشد که حداکثر مدت مجاز تحصیل برای دانشجویان کارشناسی ارشد 6 نیمسال می باشد.
 
 
آیا دانشجویان دانشگاه پیام نور، می تواند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند؟
بلی؛ همانند سایر دانشگاه ها می توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند
 
کلاس های دانشگاه پیام نور، چه روزهایی تشکیل می شود؟
تلاش بر آن است که در روزهای آخر هفته، مخصوصا پنجشنبه و جمعه کلاسهای مقطع ارشد تشکیل شود.
 
 
آیا مدرک تحصیلی دانشگاه پیام نور معتبر است؟
بلی؛ مدارک تحصیلی این دانشگاه همانند مدارک تحصیلی سایر دانشگاههای دولتی، معتبر است و برای ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور نیز دارای اعتبار می باشد.
 
آیا مدارک دانشگاه پیام نور رسمی است؟
بلی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری می باشد. و هم در داخل وهم درخارج از کشور دارای اعتبار وقابلیت ادامه تحصیل با آن می باشد.
 
آیا  مدرک دانشگاه پیام نور، شرایط استخدامی بعد از فارغ التحصیلی دارد؟
با توجه به معتبر بودن مدرک این دانشگاه همه ارگان ها در صورت نیاز، فارغ التحصیلان این دانشگاه را استخدام می نمایند.
 


آزمایشگاه ها و کارگاه ها در دانشگاه پیام نور چگونه تشکیل می شوند؟
در حال حاضر نه تنها در غالب مراکز و واحدهای دانشگاه، امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی وجود دارد. بلکه برخی از مراکز و واحدهای دانشگاه مجهز به آزمایشگاه ها و کارگاه های پیشرفته ای نیز می باشند.برخی از کلاس های آزمایشگاهی و کارگاهی نیز در آزمایشگاه های استانی تشکیل می شود. رشته های علوم پایه و مهندسی در دانشگاه از سطح فناوری آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی مناسب برخوردارند.
 
آزمونهای پایان نیمسال دانشگاه، چگونه برگزار می شود؟
برای کلیه دانشجویانی که در یک ماده درسی ثبت نام نموده اند. در هر یک از مرکز یا واحد دانشگاه در یک زمان آزمون سراسری برگزار می شود. تصحیح اوراق در اغلب موارد بصورت کامپیوتری انجام گرفته و نتایج بلافاصله همراه با پاسخنامه دانشجو و کلید سوالات اعلام می شود.
 
 
 آدرس سایتهای اطلاع رسانی دانشگاه پیام نور استان فارس چیست؟
 سایتهای اطلاع رسانی دانشگاه به شرح ذیل می باشد. به دانشجویان عزیز توصیه می شود آخرین اخبار و اطلاعیه ها را در طول تحصیلات از این سایتها دریافت نمایند.
Pnu.ac.ir
Farspnu.ac.ir
Khabar.farspnu.ac.ir
Fars.pnu.ac.ir
 
 
 
 
امتیاز دهی